Biznes elektroniczny

Dynamicznie rozwijające się technologie komputerowe, informacyjne oraz internetowe doprowadziły do rewolucji w gospodarce, nadając jej nowy globalny wymiar określany mianem biznesu elektronicznego. Pośród podstawowych gałęzi biznesu elektronicznego można między innymi wymienić: analitykę biznesową, komunikację elektroniczną, bankowość, procesy logistyczne, handel elektroniczny, reklamę internetową, usługi w chmurach komputerowych, marketing w mediach społecznościowych oraz e-learning . Rynek handlu oraz usług elektronicznych rośnie w Polsce corocznie o 20%, a prognozy wskazują, że dynamika tego wzrostu będzie coraz większa. Pracodawcy sygnalizują pogłębiający się niedobór wysoko wykwalifikowanej kadry inżynierskiej potrafiącej tworzyć i obsługiwać systemy informatyczne oraz technologie internetowe wspierające branżę biznesu elektronicznego. Na rynku pracy potrzebni są inżynierowie o unikalnych umiejętnościach z pogranicza informatyki i biznesu. Celem kształcenia na praktycznym kierunku biznes elektroniczny jest przygotowanie specjalistów posiadających wiedzę, umiejętności praktyczne i kompetencje społeczne niezbędne do prowadzenia własnej działalności gospodarczej lub uzyskania atrakcyjnej pracy w obszarze wytwarzania e-produktów i świadczenia e-usług. Kierunek ten opracowano wspólnie z firmami z branży e-commerce, aby jak najlepiej przygotować absolwentów do nowych e-zawodów oraz prowadzenia własnych firm.


Sylwetka absolwenta

Absolwenci tego kierunku potrafią modelować i analizować procesy biznesowe oraz użytkować systemy informatyczne klasy korporacyjnej (ERP, CRM, SCM) wspomagające logistykę, planowanie i zarządzenie przedsiębiorstwem. Ponadto, umieją projektować i użytkować bazy danych i hurtownie danych oraz składować, przetwarzać i analizować duże zbiory danych (Big Data) , w tym dane przestrzenne (GIS). Istotnym elementem kształcenia na kierunku jest nauka projektowania i implementowania serwisów internetowych oraz aplikacji do handlu elektronicznego. Przykładamy również dużą wagę do wykształcenia umiejętności w zakresie zdobywania klientów za pomocą marketingu w mediach społecznościowych, mediów cyfrowych w reklamie oraz technik sprzedaży w internecie. Biznes elektroniczny nie istniałby bez sieci komputerowych dlatego studenci poznają teoretyczne i praktyczne zagadnienia dotyczące sieci teleinformatycznych oraz sposoby zapewniania bezpieczeństwa elektronicznego. Dodatkowo absolwenci kierunku potrafią praktycznie wykorzystywać metody i narzędzia inżynierii danych , w tym techniki analitycznej statystyki i uczenia maszynowego, w połączeniu z technologiami wizualizacji na potrzeby raportowania biznesowego i eksploracji danych. Umieją także stosować technologie mobilne oraz chmurowe w systemach korporacyjnych i e-biznesu oraz potrafią wykorzystać technologie internetowe w działalności biznesowej i marketingowej. Posiadają również kompetencje w zakresie pracy i zarządzania zespołem projektowym. Dopełnieniem procesu kształcenia jest zaznajomienie studentów z prawem obowiązującym w zakresie e-biznesu oraz ugruntowanie wiedzy na temat ekonomiki i przedsiębiorczości.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18